21 Mart 2015 Cumartesi

Hochschule Für Gestaltung/Ulm Almanya

  TARİH
Batı Almanya,Savaş sonrası,1945-1952 yılları arasında, Marshall planı gibi ağır yeniden yapılanma ve finansal planlarla şekillendirildi.
HfG kökeni, brother-sister (erkek-kız kardeş) okul fonu öncülüğünde geri geldi.Okul fonu, 1943 de nasyonel sosyalistlerce (naziler) kurulan white rose (beyaz gül) adlı dirençli grubun kardeş 2 üyesinin Sophie ve Hans Scholl anısına  1950 yılında Inge Scholl tarafından yaratıldı.Inge Scholl,1946 da Otl Aicher ve bir grup genç entelektüel ile birlikte insancıl eğitim fikrini beslemek için bir öğretim ve araştırma enstitüsü olarak ayrıca günlük yaşama ilinti kurmak amacıyla yaratıcı bir aktivite oluşturmak için değerlendirildi.Onlar bu amacı manevi olarak Nazism ve 2.dünya savaşında tahrip olan Alman sosyal hayatını tekrar inşa etmek bağlamında araştırdılar.Proje kaynağı,Almanyanın savaş sonrası yönetimi yapısı dahilinde,Amerika Yüksek Komutası nezdinde John McCloy tarafından milyonlarca mark aktarılarak oluşturuldu.
Fon, özel katkılar,endüstri fonları ayrıca Max Bill ve Walter Gropius’un temaslarıyla Alman Federal Finansal Direktörlüğü ve “Avrupaya Avrupa Yardımı”ndan finansal destek aldı.
HfG, eski bir öğrencileri olan Rektör Max Bill ile 1953 yılında yeni kolej operasyonuna başladı.Operasyon aynı yılın 3 ağustosunda, Josef Albers,Johannes Itten ve Walter Peterhan (emekli Bauhaus eğitmeni)’dan oluşan fakülte heyeti tarafından “Volkshochschule (yetişkin eğitim enstitüsü)” odalarında başlatıldı.Sonra, HfG fakültesine Hans Gugelot,Otl Aicher,Tomas Maldonado,Friedrich Vordemberge-Gildewart ve Walter Zeischegg dahil oldular. Mies van der Rohe,Walter Gropius,Charles ve Ray Eames,Herbert Bayer,Josef Müller-Brockmann,Reyner Banham,Buckminister Fuller,Hugo Haring,Konrad Wachsmann,Norbert Wiener ve Mia Seeger gibi çeşitli disiplinlerden seçkin ziyaretçi ve okutmanlar davet ve kadroya dahil edildi.
Öğretimde, 4 yılı kapsayan müfredat temel alındı.İlk akademik yıl temel kurslara vakfedildi ve sonra öğrenciler Ürün Dizaynı,Görsel İletişim,Endüstriyel Yapı, Enformasyon (1962ye dek sürdü) ve 1961 yılına kadar Görsel İletişim bölümüne bağlı,1962 de bağımsız olagelen Film Yapımı gibi uzmanlık dallarından birini seçebiliyordu.
Dizaynı Max Bill tarafından yapılan yeni binanın inşaatı 1953 de başladı ve açılışı 2 Ekim 1955 de yapıldı. HfG yapı kompleksi geniş atölyeleri,yurtları ve bir kafeteryasıyla betonla güçlendirilmiş yapı olarak Almanya da bir ilkti.İç mekan ve döşemeler esnek kullanım için dizayn edildi.Dış mekan terasları sıklıkla eğitmenler için kullanıldı.
İÇ ÇATIŞMALAR
  1956 da Max Bill akademik gelişim yapısındaki değişiklikler ve okul öğretim dizaynına yaklaşımdaki farklılıklar nedeniyle rektörlükten çekildi.Tomas Maldonado  rektör olarak onun yerini aldı.Bill öğretime devam etti ancak son olarak 1957de okuldan ayrıldı.Max Bill, sanatçı-tasarımcının ürün geliştirmede şekil veren olarak başrol aldığı “Sanatlar ve Zanaatlar” akımını temel alan ve destanımsı Bauhaus geleneğinin devamını takip eden bir öğretim yaklaşımına yardım etti.Ayrıyeten,Bauhaus’un  anahtar maksadı şekil verici olarak sanatçı-tasarımcının teknoloji materyallerini ve kitle üretim metotlarını değerlendirmesini temin etmekti.Bununla birlikte özellikle birçok teorik kurs öğretmeni sosyolojik,ekonomik,psikolojik ve psikolojik değerlendirmeyi geliştiren analitik metotlara vurgu yapma arayışındaydı.
Tasarım sürecini sezgisel ve bilimsel tabanlı düşünceyi somutlaştıran bir sistem olarak gören Thomas Maldonado onların arasındaydı. Profesyonel tasarımcı, kullanılabilirlik, kimlik ve pazarlama değerlendirmeleri kadar çoğunlukla farklı materyal taleplerini, imalat ve ürün kullanımı bağlamında birçok özel branşa estetiği de ekleme sorumluluğunu alan bir birleştirici olmalıdır. Okul, Maldonadonun liderliğinde Max Bill in “sanatçı” odaklı çalışmalarını bıraktı, sanat ve bilimle somutlaştırılmış bir düşünce/sistem yaklaşımını ,operasyonel bilim olarakta yeni bir eğitim felsefesini amaç edindi.
Max Bill’in ayrılışı yeni bir dönemin habercisiydi:Özellikle endüstriyle bağlantılar kurmak için yaratılan “gelişim grupları” nın kreasyonu. Sonuçlanan tasarımların çoğu acilen üretime gitti. En başarılıları arasında, Braun şirketi için işitme ekipmanları,Tüzel Alman havayolu  şirketi Lufthansa ve Hamburg tren yolu için köprü üstü ilerleyen trenler vardı. Bu endüstriyel komisyon, öğretimde zengin bir tecrübe ve okula belirgin bir etki bırakırken onun ününü de oldukça büyüttü.
Açılışından 5 yıl sonra,1958 sonbaharında HfG de büyük bir sergi açıldı. Gerek öğretmenlerin çalışmaları gerek öğrenci atölyelerinin iş sonuçları gösterilerek, HfG ilk kez kamuoyuna sunuldu. Aynı yıl ayrıca ,Son olarak okulun kapandığı 1968de İngilizce ve almanca yayınlanan HfG dergisi “ulm” ilk yayınını yaptı.
Resmi eğitim süreci 60lar boyunca evrimleşerek sürdü. Matematikçi Horst Rittel, sosyolojist Hanno Kesting ve endüstriyel tasarımcı Bruce Archer gibi bazı öğretmenler iş analizlerinin de dahil edildiği,öncelikli analitilik çalışmaların temel alındığı tasarım metodolojisi taraftarıydı. Bu yaklaşım Otl Aicher, Hans Gugelot, Walter Zeischegg ve Tomas Maldonado arasında, tasarım sürecinin ‘analiz metot’undan çok daha zor olmak zorunda olduğu iddiasının yerine fazlaca analitik vurguya dayanan bir iç çekişmeye sebep oldu. Semiotiklerin (işaret/gösterge bilimi) çalışması gibi, sanatla bilim arasında bir denge olmalıydı.
Bu çatışmanın neticesi, Sanat ve bilimin başarılı dengesi olarak vitrinlenen ve HfG sınıflarında yaratılan büyük bir çalışma sergisiydi. Bu gösteri ilkin 1963 te Ulm ve Stuttgartta daha sonra Neue Sammlung, Munich ve Amsterdam da Stedelijk Museum da yapıldı. Müfredat üzerindeki esas tartışmaya ek olarak, salt rektörün yönetim kurulunun yerini alması fikri ve teşkilat yapısında değişiklikler yapıldı.

HFGnin kapanması
Müfredatın yönetimi üzerine yapılan ‘aile’ çekişmesi 1963te HfG ye karşı baskı atağına neden oldu. Baden-Wuerttemberg parlamentosu defalarca okulun devlet desteği hak edip etmediğini tartıştı. Problemler çok sıkça olageliyordu. Parlamentonun, HfG nin Ulm mühendislik okuluna katılsın olarak yaptığı başarısız talebinden sonra, federal yardım kesildi ve finansal durum idare edilemez hale geldi.




Bağışların kesilmesiyle okul fonu borç içinde kaldı. 1968 de sınıf sayısının azaltılması ve finansal zorluklar nedeniyle bazı öğretmenler işten çıkarıldı. Kasımda, bölgesel Parlamento tüm fonların geri çekilmesini oyladı, Aynı yıl okul kapandı. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder